سر آقا سيدکوهرنگ؛ به دور از مدرنیسم

ماسوله‌ ی زاگرس

روستای سرآقاسید از روستاهای گردشگری استان در مناطق مرتفع زاگرس میانی در شهرستان کوهرنگ است که ساختاری مشابه روستای ماسوله دارد .
روستای سر آقا سید در فاصله 140 کیلومتری شهرکردو از توابع شهرستان کوهرنگ است که برای دیدن جاذبه‌های متعدد شهرستان کوهرنگ باید از جاده خاکی، پیچ در پیچ، باریک و ناهموار عبور کرد، اگر این گذر در اردیبهشت و خرداد باشد، کوچ عشایری که از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری وارد می‌شوند، دیگر جاذبه‌ای است که چشم گردشگران را محسور می‌کند.
در یکی از دور‌ترین نقاط این شهرستان درارتفاعات زاگرس مرکزی، پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم کوهستانی روستای پلکانی «سرآقا سید» یا همان «ماسوله زاگرس» بر بر دامنه کوه خودنمایی می‌کند.روستای سرآقا سید، روستایی با بافت سنتی و معماری قدیمی است که درحدود ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در دره شمالی بخش شمال غرب زردکوه و در مرز استان لرستان در سراب رودخانه «زرک» یکی از شاخه‌های رودخانه «آب زالکی» از زیرحوضه‌های رودخانه «دز» واقع شده است.
در پایین دست روستای سرآقا سید امامزاده‌ای با همین نام وجود دارد که وجه تسمیه نام این روستا همین امامزاده است و چون روستا بصورت پلکانی در بالای این امامزاده شکل گرفته به این روستا” سراقاسید” می‌گویند. روستای سرآقاسید با قدمت 600 سال از منظر معماری یکی از بی نظیرترین روستاهای فلات مرکزی ایران بویژه در منطقه زاگرس مرکزی است ، این روستا با توجه به بافت تاریخی اش به ماسوله دوم معروف است و دارای معماری پلکانی بسیار ارزشمندی است.

خانه‌ها تماماً با خشت ساخته و معماری به صورت پلکانی فشرده می‌باشد، بطوری که پشت بام منزل پایین به منزل حیاط منزل بالایی است.
این روستا علاوه بر معماری زیبا دارای چشمه سارها باغات میوه و طبیعت سرشار از زیبایی منحصر به فرد است. معماری این روستا به گونه ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین بوده و خانه‌ها بصورت زنجیر به هم متصل وپیوستگی ویژهای بر انها حاکم است و و خانه‌ها روستا تماما با خشت ساخته شده و معماری آن به صورت پلکانی فشرده است، به طوری که پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالایی است.
انگار زمان در ماسوله زاگرس متوقف شده چراکه روستا به شدت به اصل خود نزدیک است و معماری آن تاکنون بکر مانده و ساختار پلاکانی بناهای این روستا معماری آنرا از دیگر زیست بوم‌های بختیاری متمایز کرده است

سفر به روستای سر آقا سید

چنانچه قصد سفربه این روستا را دارید به این نکات توجه کنید.

  • تمامی گردشگرانی که از این روستا دیدن می ‌کنند و قصد دارند تا شب را در آن بمانند، می ‌توانند در خانه ‌های اهالی روستا بمانند و هزینه ‌ای به آن‌ ها بابت اقامت خود پرداخت کنند.
  • البته با توجه به این که در آستانه ی ورود به فصل های گرم و خوش آب و هوای سال هستیم، گردشگران می ‌توانند تا در چادرهایی که روستاییان در بالای کوه برپا کرده‌ اند، مهمان شوند و مورد پذیرایی قرار بگیرند. راه دیگر این است که شب را در هتل‌های شهرهای اطراف مثل چلگرد بمانند و در روز از روستا دیدن کنند.
جهت رزرو مکان اقامتی در استان چهارمحال و بختیاری با ما در ارتباط باشید
راه های ارتباطی با ما:
شماره موبایل: 09103918207
شماره تلفن ثابت:_
پست الکترونیکی: info@chbskan.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
جهت اقامت با ما تماس بگیرید 
بستن
بستن